Kolik si myslíte, že se během jednoho roku uskuteční v Česku komunikačních a PR projektů? Řekli byste, že stovky? Nebo tisíce? A kolik jich připadá na celou Evropu? Ptám se z prostého důvodu. Public relations je o komunikaci, ale jaksi nedokáže samo sebe dostatečně pochválit, předvést se, proniknout mezi lidi. Třeba tak, jak je tomu v reklamním byznysu.
Je jasné, že v reklamě je možností více – reklama je viditelná, snáz se dá popsat a také změřit. Dobře připraveným spotem se chlubí agentury i klienti, mnohé se šíří jako virály po sociálních sítích. Reklamní hlášky často zlidověly a pamatují si je i malé děti. A Česká soda to svého času svými parodiemi reklam posunula ještě dál…
Je to vlastně paradox. Pracujeme v PR, které jako pracovní nástroj využívá nejrůznější formy komunikace, ale o své práci toho navenek moc neříkáme. Jakoby to nepatřilo k dobrému tónu. Agentura pro klienta odvedla svou práci, za kterou dostala zaplaceno. Klient je více či méně spokojený. PR kampaň se vyhodnotí, založí do desek a jde se dál.
Proč jsem se hned na začátku ptal na počet PR kampaní? Řekl bych, že je to jasné – veřejnost jednoduše často ani neví, že to, co se kolem ní děje, vůbec nějaká řízená kampaň je. Nejlépe to je vidět v tištěných médiích. Vždyť časopisy se už většinou ani nenamáhají označovat advertorialy a placené články odlišovat od vlastního obsahu.
Z minulosti si public relations v sobě nese punc řízené dezinformace. Vzpomeňte si na klasiku Vrtěti psem – ten film vůbec není špatný a přitom přesně vystihuje, nad čím přemýšlím. Nejlepší mozky řídí skvělou kampaň, ale jejich identita je skrytá, nikdo se to nikdy nedozví.
Proto jsem rád za každou příležitost, kdy se můžeme svou profesionalitou a výkonem pochlubit. Jako třeba na posledních European Excellence Awards, odkud jsme si odnesli jako agentura AMI Communications hlavní cenu v jedné ze 60 soutěžních kategorií za projekt Filmový festival Febiofest – Jaké je to mít Alzheimera? realizovaný pro klienta Alzheimercentrum.
European Excellence Awards (EEA) je jako soutěž PR projektů a kampaní přesně tím demystifikátorem, který tu potřebujeme. Probíhá souběžně na pěti kontinentech a už devět let říká odborníkům i laikům, že public relations není pokoutním byznysem, ale disciplínou rovnocennou nejen třeba reklamě, ale klidně i školství, vědě nebo výzkumu. Inovace a vzdělávání sebe sama jsou totiž tím podstatným, co PR kampaně činí úspěšnými – nejen na soutěžích jako je EEA, ale především v praktickém životě.